November 2024  << >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Ez következik

Interjú Vajda János zeneszerzővel a Don Perlimplin és a Don Cristobal című egyfelvonásos operáinak ősbemutatója kapcsán (Magyar Orsolya)

Hogyan jött az ötlet, hogy Lorca két novellájából operát írjon?

Györgyfalvay Katalin ajánlotta nekem a Lorca novellákat, akivel korábban több operán is dolgoztunk. Sajnos Katalin időközben elhunyt. Később újra kézbevettem és rájöttem, hogy a két novella hihetetlen módon „rímel” egymásra, értem ez alatt azt, hogy azonos témáról szól, de míg az egyik komédia, addig a másik tragédia. Ugyanannak a dolognak a „színét és visszáját” megcsinálni nagyon érdekes feladatnak tűnt. A témaválasztás, a szerelem, nagyon való zenés színpadra, ezen felül nagyon jó karakterek, lehetőségek találhatók benne, ami egy olyan zeneszerző számára, aki szeret sokféle intonációt használni, öröm. Alapvetően engem az operára mindig az inspirál, hogy zenei megfeleléseket találok a dráma, dramaturgia és a zenei megoldások között. Úgy éreztem, ebben vannak ilyen lehetőségek. Miután Várady Szabolcs ‒ aki a két előző operámnak is a szövegét írta ‒ elkészült a librettóval, ami nagyszerűen sikerült, elkezdtem dolgozni. Tőlem szokatlan gyorsasággal, öt év alatt megírtam az operákat.

A zene mennyire támasztja alá, vagy éppen szolgál ellenpontként a „szerelem” témának?

A Don Perlimplin tragikus vonalát ellenpontozza a két Kobold, akik Lorcánál is megtalálhatóak, az operában viszont nagyobb jelentőséget kapnak, többször megjelennek, időről-időre tagolják, értelmezik a darabot. Tulajdonképpen közjátékszerűen jelennek meg, behozzák a vígopera hangját a „setét” tragédiába. Ugyanez fordítva működik – legalább is a szándék szerint ‒ a Don Cristobal vígoperában, ahol a Perlimplin egyik koboldjából Költő lesz. Ő és a párja (a színházigazgató) egészen más világot képviselnek. Az egyikben a komédiát egy lírai szál ellensúlyozza, míg a másikban a tragédiát egy scerzós, komédiás hang. A két operának természetesen vannak zenei megfelelései is, így jó lenne, ha a két darabot egyben játszanák – persze csak jó lenne, ha lenne utóélete. Az is megeshet, hogy az egyik sikeres lesz, a másik viszont nem ‒ de ezt majd az utókor eldönti. Ennek a két darabnak tréfásan a Puccini triptichon után a „diptichon” nevet adtam. Zeneileg is közös alapról indulnak ki. Természetesen ezek a szerző magánügyei, a nézőnek erre nem kell külön gondot fordítania.

Hogyan készül el a „nagy mű”? Mitől lesz jó egy opera?

A zenei „ideálom”, amikor a ráció és az emóció valamiféle egyensúlyban van. Nem tervezem el mérnök módjára a darabokat előre, és aztán hűvös kívülmaradással hagyom a hangokat a maguk útján. Én hiszek az ihletben ‒ ami vagy van, vagy nincs ‒, utána jön a dolognak a szakmai része, amit igyekszik az ember a lehető legjobban megoldani. Azt hiszem, hogy minden igazán nagy mű ezen áll vagy bukik, hogy ez a fajta egyensúly, ami az ösztönös és a tudatos elemekből áll össze, hogyan aránylik. Ezt természetesen nem lehet kiszámítani, és ha egyszer sikerül, nem biztos, hogy utána ugyanúgy megy.

Agatha Christie-nek például mosogatás közben jöttek az ötletek. Önnél, hogy működik?

Ilyen nálam is van, persze nem biztos, hogy mosogatás közben, bár ott is próbálkozom. Az úgy van, hogy az embernek eszébe jut valami, és arról valami következő, egymást indukálják az ötletek. Ha jó ötletek jönnek, van esély arra, hogy „épkézláb” darab szülessen.

Mennyire folytatása a két egyfelvonásos opera az előző munkáinak?

Ennyi idősen az embernek megvannak a „paneljei”, „közhelyei”. Biztos, hogy folytatása valamilyen módon. Úgy vettem észre ‒ visszatekintve az eddigi munkásságomra ‒, hogy sokat tanultam, az operáról is egyre többet megtudtam. Mire az ember mindent tud arról, hogyan kell operát írni ‒ persze ilyen nincs, de tegyük fel ‒ akkor már nem jut eszébe semmi, akkor már csak beszélni tud róla.

Don Cristobal címszerepét Tóth Jánosnak írta, az Anya szerepét Bátori Évának.

Tóth Jánoshoz fűz az első és úgymond legnagyobb operai sikerem, a Márió és a varázsló, a későbbi Karnyóné operában is énekelt. Ezen felül úgy gondoltam, hogy Cristobal szerepe nagyon neki való, örültem, hogy elvállalta. Éva a Karnyónéban énekelt, szintén nagyon nagy öröm volt, hogy elvállalta az Anya szerepet. Vele együtt Bódi Marianna is, akivel már szintén dolgoztam, kevesebbet, mint jó lett volna. Azon kívül a többiek is egészen kiválóak, épp az interjú előtt hallgattam meg a fiatal Haja Zsoltot, egészen lehengerlő, Isteni szerencsének tartom, hogy sikerült őt megnyerni a produkcióhoz. Igazából mindenkit kiemelhetnék, nagyon elégedett vagyok a szereposztással, és nem utolsó sorban Török Gézával, aki az összes eddigi bemutatómat dirigálta.

címkék: fesztiválok listája: 2013
emmi logo 80px miskolc cimer fel 80px nka csak logo rgb 80px    

Copyright © 2016 Miskolci Operafesztivál Nonprofit Kft. Minden jog fenntartva!  |   Impresszum »  |  Közérdekű információk »Adatkezelési tájékoztató »

↑ Top

facebook