Fesztiválnapló – 2017
Fesztiválnaplónk segítségével napról napra nyomon követhetik a Bartók Plusz 2017 Operafesztivál eseményeit. Igyekszünk mindenhol ott lenni, mindent megfigyelni, meghallani és meglátni, hogy az eseményekről 'élőben' tudósíthassunk. Reméljük, írásaink révén képet kapnak a Bartók Plusz operaünnepének hangulatáról. A történéseket rögzítő naplóbejegyzések mellett ezt szolgálják a fesztivál előadásainak pillanatait és a fesztiválhangulatot megörökítő fotók is.
Élje át velünk az opera ünnepét! Legyen az opera mindenkié!
Naplóíró: Csörnök Mariann, Méhes László
(az előző évek Fesztiválnaplói: 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016)
A Képgalériában » Éder Vera, Gálos Mihály Samu és Vajda János fotóit láthatják.
A fesztivál Videónaplójában » Nagy Ferenc operatőr felvételeit láthatják.
Információk a Bartók Plusz hivatalos Facebook-oldalán »
A Sajtó kategóriában található Sajtófotók » menüpont alatt néhány (nyomdai sokszorosításra is alkalmas) képet közvetlenül is hozzáférhetővé teszünk.
A Szentpétervárról érkező Orosz Kamarafilharmonikus Zenekar (Russian Chamber Orchestra) hangversenyével zárta 2017. évadát a Bartók Plusz Operafesztivál. A zárónapra tartogatott, a klasszikus szerzők kifinomult tolmácsolására hangolt együttes kitűnő szólistákkal (Nora Friedrich és Mikhail Agafonov) színesített hangversenyén állva tapsolt a nagyérdemű. „Jövőre, Önökkel, ugyanitt!” – búcsúzott Kesselyák Gergely fesztiváligazgató. Vendégjegyzetünkben a miskolci közönségről a fesztiválon műsorvezetőként közreműködő Bősze Ádám megható vallomása olvasható.
Ritkán kap olyan figyelmet kortárs opera-musical, mint A Mester és Margarita, Gyöngyösi Levente legújabb műve. Éveket kellett rá várni, hogy végül – és először – a Bartók Plusz Operafesztiválon bemutassa. Sikere pedig megfoghatatlan: a közönség, ahogy mondani szokás, „szétszedte a házat”, hosszú perceken át zúgott a taps az előadókat és a zeneszerzőt ünnepelve. A minden bizonnyal sikerre ítélt darab ősbemutatójának árnyékában szerényen húzódott meg aznap este egy másik kitűnő alkotás, Alekszej Ribnyikov: A sonorai szellem című (opera-rock?) filmjének nemzetközi premierje a Kamaraszínházban. De volt Kodály Kórustalálkozó, kerekasztal-beszélgetés a Bartók utáni operajátszásról, kortárs irodalmi mail-art kiállítás, operamese, néptánc- és bábelőadás, Kékszakállú a Barlanfürdőben. Programokban bővelkedett ez a nap...
Puccni-ihletésű, az olasz mester munkájának azonban mégsem egyenesági folytatásában jelent meg a Pillangókisasszony-sztori folytatása a Bartók Pluszon Shigeaki Sheagusa Jr. Butterfly (Ifjabb Butterfly) című operájában. Girolamo Deraco Phone’ című művének hangjai az emberi énekhang mellett száz gramofon hangládájában/tölcsérében szólaltak meg. Az avasi műemléktemplomban rendezett hangversenyen Kovács Szilárd orgonaművész Szabadi Vilmos hegedűművésszel muzsikált.
A Bartók Plusz Ezrek operája programja ismét – és valóban – ezreket mozgatott meg és hozott el a fesztivál előadására, idén Kodály Zoltán Székely fonó művére, amit a Nagyszínházban – és az élő LED-falas kivetítésnek köszönhetően – a Szent István téren is láthatott a közönség, együtt énekelve zárásként az előadókkal az A csitári hegyek alatt című népdalt...