Az idei operafesztiváli produkciók próbái javában folynak. Kesselyák Gergely fesztiváligazgató azonban már a jövőre is gondol, próbál megoldást találni az anyagi nehézségekre. (2012. 06. 06. – Észak-Magyarország)
Hogy érzi magát a fesztiválnyitás előtt néhány nappal?
Kesselyák Gergely: Kétségtelen, a nyitás előtti napok a legizgalmasabbak egy fesztivál életében. Amikor elkezdődik, akkor már nincs baj, akkor már viszi a lendület. Szerencsére a miskolci színházban mindenki tudja a dolgát. Amikor majd felgördül a függöny, az lesz a legizgalmasabb pillanata a rendezvénynek. A fesztiváli produkciók próbái már folynak. A Tosca zenekara és 240 fős énekkara készül az operára, megérkezett Miskolcra Vidnyánszky Attila rendező, és a helyszínen, az Avasi kilátónál is elkezdődött a munka. A Budapesti Operettszínházban a Bohém Casting-ot próbálják a művészek. Müller Péter Sziámi, a darab szövegírója azt mondta a minap nekem: „Te Gergő, ez az előadás zenetörténeti mérföldkő lesz!” A rendező, Kerényi Miklós Gábor pedig élete fő művének nevezte ennek az operának a rendezését. Az Experidance Társulatnál is javában folynak a három Bartók-mű próbái. Különösen érdekes lesz A kékszakállú herceg vára egyfelvonásos opera, melyet magával ragadó koncepció alapján rendez Román Sándor. Az idei operafesztivál negyedik pillére, a gálahangverseny még messze van, annak próbái a napokban kezdődnek, de akinek eddig megmutattam az ott felcsendülő műsorszámokat, nagyon elcsodálkozott, hogy ezek a dallamos és népszerű művek is operák.
Korábban is említette, hogy anyagi nehézségekkel küzd a fesztivál.
Kesselyák Gergely: Azért bízom benne, hogy a sok nehézség ellenére is érdemes volt megrendezni az operafesztivált. És bízom abban is, hogy azok, akik a drága jegyárak miatt eddig nem jöttek, most eljönnek az ingyenes Toscára az Avasi kilátóhoz vagy az olcsó előadásokra. Az olcsóság persze nem leértékelést jelent, hanem azt, hogy ebben a nehéz gazdasági helyzetben egy csónakban evez a fesztivál a közönségével. Vagyis pontosan tudjuk, hogy a közönségünk is ugyanolyan anyagi nehézségekkel küzd, akárcsak mi.
Végül hogy alakult a költségvetésük?
Kesselyák Gergely: Miskolc 80 millió forinttal támogatja a fesztivált, és ez azért óriási dolog, mert a város maga is anyagi nehézségekkel küzd, mégis maximálisan a rendezvény mellett áll. Most úgy tűnik, hogy az önkormányzat pótolja majd azokat a forrásokat is, melyekre számítottunk, de mégsem kapjuk meg. A Nemzeti Kulturális Alaptól 35 milliót reméltünk, de csak 25,7 millió forint érkezik. Nehezíti a dolgunkat, hogy ennek a pénznek a felét csak jövőre utalják, de az első felét sem biztos, hogy megkapjuk a fesztivál idejére. További probléma, hogy mivel nem vagyunk regisztrált fesztivál, a szponzorok nem utalhatják nekünk a társasági adójuk egy részét, pedig lett volna olyan támogató cégünk, mely ilyen módon tudott volna segíteni. Szintén emiatt nem pályázhatunk a szakminisztérium fesztiválokat támogató keretére sem. Ezen a jövőben feltétlenül változtatnunk kell. Bár most zsákutcának látszik az egész, mert a regisztráció feltétele bizonyos előadásszám és nézőszám, de ezt meg épp azért nem tudjuk produkálni, mert nincs elég pénzünk. Gondolkozunk olyan megoldásban, hogy összefogunk más kulturális intézményekkel, és mondjuk őszi gyermekelőadásokkal egészítjük ki a programot.
A meghirdetett műsorhoz képest lesz változás?
Kesselyák Gergely: Épp a gazdasági nehézségek miatt kényszerültünk műsorváltoztatásra. A Pillangókisasszony (június17.) koncertszerű előadását le kellett mondanunk, a Triptichon (június 14.) helyett a Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak vizsgaelőadását láthatjuk majd Toronykői Attila rendezésében. Műsorukon Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára és Offenbach: Kékszakáll című vígoperája. A Turandot (június 13.) koncertszerű előadása helyett pedig zongorahangversenyt hallhat majd a közönség.
Jelenleg mi segítene?
Kesselyák Gergely: Jelenleg az, ha minél nagyobb közönségünk lenne. Minden zenekedvelő embert arra buzdítok, hogy szavazzon a lábával, azaz jöjjön el az előadásainkra. Fantasztikus produkciónak ígérkezik a Tosca az Avasi kilátónál. Ez teljesen ingyenes lesz, és lazán kezeljük. A közönség nyugodtan hozhat magával plédet, párnát, kabátot, hisz az opera este 9-kor kezdődik, és akinek esetleg nem jut hely az épített nézőtéren, néhány száz forintért papírszéket vásárolhat magának, melyet aztán hazavihet emlékbe. Azt mondhatom, hogy a sok nehézség mellett sok öröm is lesz az operafesztiválon, és hiszem, hogy ki lehet lábalni a bajból.
Korábban említette azt is, hogy népszerű, kortárs operák írását és bemutatását is segíti majd a fesztivál.
Kesselyák Gergely: A zárógálán hirdetjük meg a pályázatot kortárs népopera írására. A gála díszvendége Alekszej Ribnyikov orosz zeneszerző lesz, akivel kidolgozzuk a kiáltvány részleteit. Hét pontból álló szakmai függelék kapcsolódik hozzá, mely többek között tartalmazza, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie a musical népszerűségű operának. Több magyar zeneszerzővel beszélgettünk már erről, sőt Fekete Gyula az én kérésemre már 2007-ben írt egy operát. Azon is gondolkodunk, hogy a jövőben minden fesztiválon legyen egy-egy szuperprodukció, melyet 4-5 ezer ember is megnéz. A hosszú távú terveim között pedig szerepel a Nyári Színház beépítése, mert a nagyszínház zenekari árka nem bővíthető, így Verdi- vagy Puccini-operákat csak kompromisszumok árán tudunk ott játszani.
Hegyi Erika