Miskolc főutcáján este 6 órakor nyitóparádé hívta fel a figyelmet arra, hogy kezdetét vette a „Bartók+Bécs 2009” Miskolci Nemzetközi Operafesztivál rendezvénysorozata. Az esti díszelőadás közönsége az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar és Miklósa Erika koncertjét hallhatta a Miskolci Nemzeti Színházban. Az előadás előtti percekben a nézőtéri társalgóban fotókiállítás nyílt, amely a fesztivál színpadán bemutatott Bartók-műveket eleveníti fel.
Bartók Béla és Miskolc neve az elmúlt nyolc évben szorosan összefonódott egymással: 2001., az első operafesztivál óta nem volt olyan év a „Bartók+…” történetében, hogy a Mester egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára, mellette további színpadi művei – A fából faragott királyfi és A csodálatos mandarin –, valamint zenekari kompozíciói ne csendültek volna fel. Erre utalt Vásárhelyi Gábor, Bartók Béla örököse, amikor a Visszatekintés – Bartók színpadi művei a Miskolci Operafesztiválon 2001–2008 című fotókiállítás megnyitóján úgy fogalmazott: „Miskolcon a harmadik évezred az ’Bartók+…’ operafesztivállal kezdődött.” Ezt idézik fel a pillanat ihlette fényképfelvételek – Éder Verának, Vajda Jánosnak és Bócsi Krisztiánnak, a fesztivál fotósainak a munkái – amelyek emlékeztetni fognak a művészet örökkévalóságára, egy szerző, egy rendező, egy koreográfus, egy énekes, egy táncos együttes alkotására.
A fesztivál megismételhetetlen, csodálatos pillanatairól beszélt az esti előadás előtt tartott hivatalos megnyitón Káli Sándor, Miskolc polgármestere is, aki úgy értékelte: a szervezők a világ csodáját hozzák el évről évre Miskolcra, és a „Bartók+…” által ezt a csodát tudja a város megmutatni ország és világ előtt. Majd hozzátette: a muzsika az a művészeti ág, amely felül tud emelkedni a mindennapok zaklatott világán, amelyben „Ha a szó bágyadt, a zene diadalmaskodik” – idézte Andersent.
Megnyitó gondolatait Bátor Tamás, az operafesztivál igazgatója Bábel tornya felépítésének bibliai történetével kezdte. Az emberi nagyravágyás históriájával, amely a beszélt nyelvek zűrzavarához vezetett. Bár a Földön beszélt valamennyi nyelvet aligha értjük, ennek ellenében ott van a zene, amely újra közösséget terenthet ember és ember között, éljen bárhol a világban. Ezt a megértést igyekszik szolgálni az operafesztivál, amely ugyanakkor példát kíván mutatni a nemzetek közötti összefogásra is. Elöljáró példaként a kiváló magyar karmestert, Fischer Ádámot említette, aki már a rendszerváltás előtt, 1987-ben országhatárokon átnyúló együttműködésben alakította meg az Osztrák-Magyar Haydn Zenekart.
A Haydn-emlékévben számtalan felkérést teljesítő együttest 2009-ben Magyarországon először Miskolcon, a „Bartók+Bécs 2009” nyitókoncertjének közönsége hallhatta. A remek muzsikusokból álló nemzetközi zenekart ez alkalommal Stefan Vladar osztrák karmester irányította, aki a műsor első száma, Bartók: Román népi táncok vonós változatának bemutatása után maga ült a zongorához, hogy Haydn Zongoraversenyét már a zongoraszékből dirigálja végig. (Életrajzából persze tudható, hogy 1985-ben az első osztrákként díjat nyert a Nemzetközi Beethoven Zongoraversenyen, Bécsben.)
Az est fénypontja Miklósa Erika, a kiváló szoprán fellépése volt. A művésznő Mozart: Vorrei spiegarvi o Dio koncertáriája, majd a Szöktetés a szerájból Constanza áriája után Haydn: Il ritorno di Tobia művéből Raffaelle áriájának előadásában mutatta meg igazán azt a sokszínű énektudást, amellyel tehetségét világszerte elismerik. Nehezen engedte le a színpadról a miskolci közönség is, amely újra és újra visszatapsolta. Ráadást Miklósa Erikától sajnos nem kaptunk, ellenben méltó zárását adta az estnek az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar névadó mesterük „Oxford” Szimfóniájának előadásával. Az utolsó akkordok lecsengését követő tapsvihar a zenekar egészének szólt, de megérdemelten emelte ki külön is a karmester a sorból az esten nagyszerű teljesítményt nyújtó vezető hegedűsöket, fa- és a rézfúvósokat.