Verdi, Puccini vagy Bellini operái soha meg nem unható klasszikusok, ám az ezredforduló kortárs zenei világát aligha tükrözhetik. A Bartók Plusz Operafesztivál éppen ezért hirdeti meg immáron negyedik éve operaíró versenyét: A jövő kulcsa nevű pályázat kilenc beérkezett darabjából idén négy jutott a december 13-i döntőbe. (2016. 12. 21. – Demokrata – Szentei Anna, Farkas Anita)
A körülöttünk hömpölygő kulturális dömpingben, ahol az intellektuális izgalmakat ígérő, ám tökéletesen érdektelen vagy csupán a látványra apelláló művek tucatjaival találkozik az ember, nagy kérdés, tudunk-e bízni a saját értékítéletünkben, esztétikai érzékünkben, képesek vagyunk-e ennek mentén meglátni a mélyben megbúvó valódi értékeket. E gondolatok fészkelődnek a fejünkben, mikor belépünk a Zeneakadémia Solti-termébe, ahol éppen a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál és az intézmény közös projektje, A jövő kulcsa elnevezésű operaíró verseny döntője zajlik. A neves zsűritagok – Kesselyák Gergely, az Operafesztivál művészeti igazgatója, Fekete Gyula zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese, Alekszej Ribnyikov orosz, Girolamo Deraco olasz zeneszerző, Bubo Damen holland producer, Philip de la Croix, a Musica Prima by Classic 360 igazgatója és Bruno Berger-Gorski német operarendező – idén kilenc zeneműből válogatták ki azt a négyet, amely most a nagyközönség elé kerülhetett. Igaz, egyelőre csak négyszer húszperces, ízelítőnyi adagokban: a győztes jutalma lesz majd, hogy a 2017-es Operafesztiválon a teljes művét színpadra állítják.
Robotok, háború, szerelem
Elsőként rögtön egy, a kortárs szó előidézte sztereotípiáknak megfelelő mű mutatkozik be: a cseh Jan Jirásek R.U.R. – Rossumovi Univerzální Roboti című darabjához Karl Čapek utópisztikus drámájának alapján Jan Schmid írt librettót. Az opera, teljes mértékben követve a modern ember félelmeit, egy olyan elképzelt jövőt mutat be, ahol a robotok – a homonculusok – előbb megkönnyítik az ember életét, majd fellázadnak, végül ők maguk is emberként kezdenek viselkedni: a sci-fiszerűen felskiccelt, elidegenítő látványhoz diszharmonikus, meg-megzökkenő hangzás társul. A következő darab egy úgynevezett operatréfa: Szilágyi Miklós zeneszerző és Horváth György Tibor szövegkönyvíró La Prima Donna című munkája kedves-bohókás sztori egy hangját vesztett primadonnáról, ahol a humor nemcsak a zenében, de a szövegben is végig hangsúlyosan jelen van. Lendvai Péter Tarot-meséje – Kardos Tünde librettójából –, a tarotkártya 22 lapból álló Nagy Arkánum jelképrendszerét és annak értelmezését konvertálja át az opera nyelvére, míg Mátyássy Szabolcs Scaevolája (szövegkönyv Jánik László) egy ezredfordulón dúló európai háborúba visz. Ez a végül győztesként kihirdetett darab az elszakított szerelemesek és a drámai végkifejlet örök toposzait használva zeneileg is a leginkább befogadható és harmonikus: a két főszereplő, Mirela és Plamen fájdalmasan megejtő duettje, illetve a hősnő gyászára visszhangzó kórus vitathatatlanul az est csúcspontjai. A szervezők szándéka így a versenydarabok sorrendjében is jól tetten érhető: a sokszínűség mellett találó ív rajzolódik ki a kevésbé befogadható – vagy a klasszikus hagyományokon pallérozódott közönség számára még talán kevésbé megszokott látványvilágú és zeneiségű – kortárs operától az elsőre is egészen lenyűgözőig.
Opera és/vagy musical
A Bartók Plusz Operafesztivál égisze alatt, immáron negyedszerre kiírt verseny egyébként teljes összhangban áll a rendezvény művészeti koncepciójának felfrissítésével, megújításával is, amely öt évvel ezelőtt vette kezdetét.
– Azelőtt, természetesen Bartók mellett, minden évben más-más híres zeneszerzőt – Verdi, Puccini stb. – állítottunk a középpontba, ma viszont a nevünkben megjelenő „plusz” másfajta többletet takar: a világ operaéletéhez való csatlakozási szándékunkat, illetve a Bartók utáni operajátszásban rejlő új lehetőségeket – magyarázza Kesselyák Gergely fesztiváligazgató, karmester, az operaíró verseny egyik zsűritagja.
– Ez a pályázat tulajdonképpen egy ezen belüli misszió, amely összecseng azon általános szándékunkkal, hogy keressük a mai népopera megvalósulási lehetőségeit, vagyis egy olyan újfajta műfajt, amely egyesíti a komolyzene iránt támasztott legmagasabb esztétikai-minőségi elvárásokat és a mai musicelek népszerűségét – szögezi le Kesselyák Gergely. Úgy véli, csak ily módon lehet visszatérni Mozart, Verdi vagy Puccini eredeti szellemiségéhez, pláne mert valahol a XX. század első harmadában az opera kapcsán óriási szakadás történt: a klasszikus komolyzene többé már nem kereste a közönség kegyeit, elefántcsonttoronyba zárkózott, mindennek eredményeként pedig egy nagyon szűk réteg szórakozásává vált. Nem csoda, hogy a széles közönség erre meg úgy reagált: semmi gond, akkor kizárólag musicalt nézünk majd.
Nápolyi füttyszó
Pontosan így vélekedik Alekszej Ribnyikov orosz zeneszerző, tavalyi zsűrielnök, idén zsűritag is.
– A műfaj nagy kérdése ma az, hogyan tudnánk visszacsalogatni a közönséget az operaházakba. A klasszikusok fantasztikusak, a klasszikus zene természetesen sosem hal meg, de új látvány- és operanyelv nélkül sosem tud kitörni a szűkös kereteiből. Ez persze nem azt jelenti, hogy a mindenáron való korszerűség jegyében hallgathatatlan zenéket hozzunk létre, vagy igazodjunk ahhoz a modernnek gondolt vélekedéshez, hogy ha valaki manapság olyan szép dallamok megírására törekszik, mint Verdi, aki egyáltalán nem szégyellte az érzelmeit, akkor az rögtön komolytalannak, szakmaiatlannak számít. Éppen ellenkezőleg! A mai zeneszerzők számára ez a legnagyobb feladat: visszahozni a darabjaikban a XIX. században valahol elvesztett igazi melódiákat, szépséget, a harmóniát.
– És persze a mához való kapcsolódás, a szívből jövő ötletek, az eredetiség sem utolsó szempontok, ezek mentén választottuk ki az itteni finálé négy darabját is – mondja ezt már a szintén a zsűriben helyet foglaló Bubo Damen holland operaigazgató és operaproducer. Mint egy speciális, modern operákra szakosodott amszterdami intézmény vezetője persze jól tudja, e műfaj esetében az eredetiséget megőrizni nem éppen könnyű feladat: a létrehozásban részt vevő rengeteg ember – a zeneszerző, a librettista, a rendező, a díszlettervező, a szereplők – ugyanis mind mást gondolnak az adott műről. A kortárs operáknál ezért szerinte az volna a leglényegesebb, hogy e sok különböző gondolat mind egy irányba mutasson – ahogyan ezen törekvést szerencsére a döntős művek mindegyikében megtalálta.
– Ha Mozart is megtalálta a hangot a közönséggel, és Puccini is, akkor ma szintén csupán zseni és elhatározás kérdése, hogy olyan operát írjon egy szerző, ami a nagyközönség érdeklődésére is számot tarthat. Ezt a műfajt ugyanis egyáltalán nem azért találták ki, hogy csak nagyon kevesek értsék: Verdi dallamait egykor a péklegények fütyülték az utcán. Persze tudom, hogy azóta nagyot változott a világ, ahogyan a szórakozási formák is, mégis úgy gondolom, nagyot hibázott a műfaj, amikor elengedte ezt a fajta tömegbázisát – egészíti ki zsűritársa szavait Kesselyák Gergely. Mint mondja, az alaprecept egyszerű: aktuális témákat kell aktuális módon, a mai közönség számára tetsző zenei nyelven megfogalmazni, és akkor minden réteg megtalálja benne a maga ízlésének való, mégis igényes szórakozását. Hiszen Mozart sem csak egyfajta emberre gondolt zeneszerzés közben: a Figaro házassága egy kifinomultabb ízlésvilágú hallgatóságnak, míg a Varázsfuvola, egyfajta népoperaként, mindenkinek készült.
– Ezért sem értem, hogy például Nino Rota zseniális operái vagy a hollywoodi zene ősatyjaként számon tartott Korngold darabjai miért vannak még mindig indexen, azzal a megfoghatatlan indokkal, hogy epigon és limonádé alkotások. Sok mai szerzőt sajnos elriasztanak az ilyen címkék, úgy érzik, ha olyan zenét írnak, ami mindenkinek tetszik, akkor kikerülnek a hivatásos véleményformálók meghatározta körből. Szerencsére lassan érezhető valamiféle szemléletváltás ezzel kapcsolatban, elég, ha csak néhány hazai zeneszerző, Orbán György, Selmeczi György, Vajda János, Csemiczky Miklós vagy Fekete Gyula nevét említjük.
Nixon és Mao
Ezért is fontos, hogy az operaíró verseny zsűrijébe Kesselyák Gergely megkeresése nyomán éppen egy hasonlóan újító szemléletű zeneszerző érkezett Alekszej Ribnyikov személyében.
– Klasszikus operát soha nem írtam, csak rockoperát, illetve olyan műveket, amelyekben a drámai színház és az operaszínház keveredik. Ezzel próbálok visszatérni a gyökerekhez is, hiszen amikor a XVIII. században létrejött az opera műfaja, azok mind drámai előadások voltak, balett- és énekszámok váltakozásával. Emellett a mozival is kísérletezek: egyedül vagyok Oroszországban, aki elég bátor volt ahhoz, hogy operafilmet forgasson – a hat saját szimfóniámra épülő első rész már egy hete dobozban van, a második forgatása februárban kezdődik. Ez persze egy nagyon specifikus dolog, ám hogy lehet sikere, bizonyítja: a tesztközönségemet annyira lekötötte a cselekmény, az izgulás a hősökért, hogy észre sem vették, azok beszéd helyett éppen énekelnek – magyarázza a műfajtágítás valós lehetőségeit a hazájában szinte sztárként kezelt, saját zenés színházat is működtető Ribnyikov.
Hollandiában inkább a struktúraváltással kísérleteznek, például hogy egy opera színre vitelekor általában nem az aktuális rendező, hanem a producer áll a hierarchia csúcsán – ő a főnök, akik a szigorúan művészi szempontokon kívül igyekszik a közönség igényeit is figyelembe venni.
– Muszáj ezen a téren is változtatnunk, ha azt akarjuk, hogy az általában negyven fölötti, felső osztálybeli rétegek szórakozása helyett a fiatalok is megszeressék a szórakozásnak, kikapcsolódásnak ezt a fajtáját. Ehhez jó alapanyagok, modern események kellenek, most például újságírókkal, magazinokkal közösen dolgozunk egy Idők jelei című szérián, amely elsősorban az európai eszmét – mit jelent számunkra Európa, miért akarunk, ha akarunk a részesei lenni – járja körül operai köntösben – meséli Bubo Damen. Ő egyébként nemcsak a tartalom, hanem a forma megújításának szükségszerűségében is erősen hisz: egy-egy előadás rövidebb etapokban, több szünet beiktatásával való eljátszása szerinte jobban alkalmazkodna a felgyorsult világ felgyorsult emberéhez.
– A legnagyobb baj mégis azzal van, hogy az aktuális problémákra való reflektálás helyett, ez már a kezdetekkor, a barokk időkben esetében is kifejezetten így volt, a XX. században múzeumot csináltunk az operából. Innen kellene valahogy kihúzni a műfajt – magyarázza még az operaproducer, példának John Adams 1987-ben, Houstonban bemutatott Nixon Kínában című művét említve. Ez egy hetvenes évek elején megtörtént eseményt – „Nixon és Mao mitikus pillanatát a világtörténelemben”, azaz a két politikus találkozását – dolgozza fel. Mintha egy hozzánk közel álló sztorit egy újságban olvasnák – ez adott esetben sokkal érdekesebb lehet a közönségnek, mint egy kétszáz évvel azelőtti esemény.
– A közönség elidegenítése néhány hasonló kivételtől eltekintve száz évig tartott, ennek eredményeként pedig még a zenészek is gyakran fanyalognak a kortárs komolyzene hallatán – mondja ki a végső konklúziót Kesselyák Gergely. Hozzátéve, ezért is különösen büszke a miskolci operafesztiválra, mert élére állt az ennek megváltoztatásáért küzdő nehéz missziónak. Túlzás nélkül szinte elsőként a világon.