Cseh (morva) zeneszerző, aki – főként a morva népzenére alapozva – teljesen egyéni stílust alakított ki. Szülőhazája folklórkincsét tudományos alapossággal dolgozta fel, a népdalok egy részét zongorakíséretes formában is.
Életművéből operái a legjelentősebbek, ennek ellenére a világsikerből életében kevés jutott neki. Jelentősebb ismertséget az 1894 és 1903 között komponált Její pastorkyňa (A mostohalány) hozott számára, amelyet a nagyvilágban – a főszereplő neve alapján – Jenůfa-ként ismernek.
Janáček művészetére az európai modern zenei világ életének utolsó évtizedében figyelt fel. Ebben az időszakban szerepelt közös koncerten Bartókkal és Schönberggel, és ekkortájt, 1923-25 között született A Makropulosz-ügy (Věc Makropulos) is, egyféle különös „opera-thriller”, a szerző librettójára Karel Čapek drámája alapján.
Műve az operafesztiválon:
2016. 06. 12.
» Leoš Janáček: A Makropulosz-ügy (Věc Makropulos)