Franziska Rauch és Andreas Scheibner
Ezen a napon gazdag programot kínált a fesztivál. Az ínyenceknek Wozzeck, Mozart és Salieri és még egy kevéssé ismert egyfelvonásos, a gyerekek Szőnyi-mese, a koncertkedvelőknek pedig Érdi Tamás...
Wozzeck
Alban Berg Wozzeckje a 20. század egyik legjelentősebb operája, amelyet itthon ritkán hallatunk. A németországi Gera színházának előadása hatásosan, nyomasztóan és megrendítően tárta elénk a megalázott és megcsalt Wozzeck sorsát, aki féltékenységből megöli szerelmét, és öngyilkos lesz. A Matthias Oldag által rendezett opera a Gerai Színház és a Miskolci Operafesztivál Kht. közös produkciója.
A kísérlet alanya: Wozzeck (Andreas Scheibner)
Négy nyomasztóan szűk perspektívát alkotó ferde, fekete fal határolja jobbra és balra, alul és felül a teret: ebből a torz nézőpontból látjuk a világot. A háttérben óriási korong világít, amely hol a nap, hol a hold. Az embernek azonban néha az az érzése, mintha valamilyen mocskos kanális végén mutatkozó vakító fényt látnánk (díszlet Thomas Gruber), ám a kijutás nem kecsegtet semmiféle reménnyel. Az első jelenetben Henrike Bromber jelmezei révén karikatúraszerűek a kapitány és a tamburmajor, és furcsán idegen a fehérre ’vakolt’ arcú Wozzeck (Andreas Scheibner). Az első pillanattól kezdve nem tudni, mi a valóság, és mi az, amit a zavarodott Wozzeck lát a világból. Talán mégis mindent az ő szemszögéből látunk ilyen torznak. Így aztán a zavaros beszédű kapitány (Patrick Jones), vagy a Wozzecken az egyoldalú táplálkozással kísérletező doktor (Bernhard Hänsch) áltudományos okoskodásain átsüt Wozzeck egyszerű észjárása. Amikor a kapitány Wozzeck egyházi áldás nélkül született gyermekéről kezd prédikálni, így felel meglehetősen indulatosan: „Szegények vagyunk mi! Nézze, százados úr: pénz, pénz... – de akinek nincs! Az tesz a világ erkölcsére! Hiszen ő is csak hús és vér! Nem mondom, ha úrnak születtem volna, lenne házam, órám, pápaszemem, és tudnék amúgy, előkelően beszélni, hát akkor erkölcsös lennék én, de még mennyire! Szép dolog lehet az az erkölcsösség, százados úr. De hát én csak egy ágrólszakadt flótás vagyok! A magamfajta bizony erkölcstelen itt is, meg odaát is: még a mennyországban sem kap jó helyet, beosztják majd a mennydörgéshez...” (Lengyel Jenő fordítása, 2009)
Disznóvágás a táncmulatságon
Oldag Wozzeckje nem holmi szánandó véglény. Csak tehetetlen, nyomorult és kiszolgáltatott. Figuráján keresztül azt kutatja a rendező – és az énekes, Andreas Scheibner ebben partnere –, hogy mivé lesz az ember ennyi megaláztatás következtében. Wozzeck – aki egy mai figura – nem extrém eset. Egy eset a sok közül. Oldag kérdése: mi visz rá valakit mégis, hogy elmenjen a végletekig? Wozzeck a gyilkos, ő döfi a kést a kedvesébe. Oldag nem hárítja át a felelősséget a közösségre, amely a személyiséget megnyomorítja. Ám amikor a tett után az éjszakai sötétben a tóparton sétáló kapitány és a doktor hallják, hogy valaki a vízben van (nem látják, hogy Wozzeck az, vagyis bárki lehetne), tovább mennek, meg sem próbálnak segíteni. (Wozzeck a tóba dobott kést meg akarja keresni, de közben elmerül). Az utolsó előtti kép döbbenetes erejű: az alsó ferde síkon fekszik Marie holtteste, a fenti fekete síkról pedig Wozzeck lóg: mintha alulról látnánk a tó felszínén lebegő hulláját. A két sík közül, a szűk perspektíva mélyéből tömött sorban közelít a „közösség”, amely egy hatalmas véres lepedőt rugdal-görget maga előtt, mígnem eltakarják vele a halott Marie-t, és tudomást sem vesznek Wozzeckről. Mintha mi sem történt volna!
A leírásból úgy tűnhet, hogy a világosan dekódolható képek didaktikusak. Ám a rendező állításai, a szimbolikus és összetett színpadkép, valamint a szereplők remek énekesi és színészi teljesítménye révén egyáltalán nem szájbarágósak, hanem határozottak. Akárcsak a záróképben. Az „igazi” tragédia ugyanis a szörnyű tett következménye: a magára maradó gyerek sorsa. A kisfiú egyedül van, és miközben egy gyerekdalt dúdolgat, kezébe veszi a kést, amellyel az apja gyilkolt…
Mozart és Salieri – Apollo et Hyacintus (Apolló és Jácint)
Sokoldalú színház a moszkvai Helikon. Repertoárjában megtalálható a klasszikus és a kortárs nagyopera, ám ha szükséges – akár a közönség, akár a szakmai ambíció kívánalmainak megfelelve – kamaraoperát is színpadra állítanak. Zenés színházi értelmezésükben pedig nemcsak hogy megfér, de ki is egészíti egymást a hagyományokat szem előtt tartó és a provokatív rendezés, a monumentálisra alakított színpadi tér és a végletekig leegyszerűsített színpadkép-vázlat. A Mozart és Salieri, valamint az Apollo és Jácint, e két egyfelvonásos bemutatója ez utóbbira volt példa. Rendezőjük, Dmitrij Bertram egy-egy fricskával, többféleképpen értelmezhető jelenetsorral természetesen „helikonosra” szabta mindkettőt.
Mozart (Vasily Efimov), Salieri (Andrej Serov) és ifj. Bátor Tamás
Mozart (Vasily Efimov) Salieri (Andrej Serov) fölé került
Az Apollo et Hyacintus (Apollo és Jácint), Mozart gyermekkori, 11 éves korában a salzburgi egyetem diákjainak írt ókori istenekkel incselkedő „pásztorjátékát” családi körbe helyezte Dmitrij Bertman. A görög mitológiát idéző operai cselekmény – amelynek alapja a Helené című Euripidész-dráma és Ovidius Átváltozások című műve – 19. század végi orosz vidéki kúria jelzésszerű díszletei között jelenik meg, és egy születésnap alkalmával adják elő.
Viktoria Unguryanu
Opera és oratórium – gyermekeknek
Szőnyi Erzsébet két, gyermekeknek szóló művét miskolci iskolások előadásában láthatták az operafesztiválon. Mindkét produkciót megnézte az idén 85 éves Kossuth-díjas zeneszerző is.
A diderdő király gyermek oratóriumot a Fazekas-Istvánffy Általános Iskola gyermekkara, zenekara és néptánccsoportja mutatta be. Az illusztrációk az iskola festészeti tanszakán készültek.
Az igazmondó juhász című gyermekoperát az Egressy-Erkel Alapfokú Művészeti Intézmény diákjaiból alakult társulat, a zeneiskola gyermek- és vegyeskara, valamint szimfonikus zenekara adta elő.
Érdi Tamás koncertje
Érdi Tamás zongoraművész a Miskolc belvárosi evangélikus templomban adott hangversenyt. A koncert programjában Beethoven, Mozart és Schubert darabok szerepeltek.