Wallenberg
Hősből brand – előjáték egy rendezéshez
Dmitri Bertman
– A Wallenberg tallini előadásának létrejötte érdekes történet – kezdi a beszélgetést Bertman. – Az észt Erkki-Sven Tüür művét Dortmundban mutatták be először, ami nem aratott sikert. Évekkel később határozott úgy az Észt Nemzeti Opera, hogy bemutatják honfitársuk művét. Megkaptam a partitúrát, ami – talán nem túlzás – sokkolt. Láttam a dortmundi előadást, és nem lett jobb a véleményem. A német rendezés teljes mértékben a náci időkre volt hangolva, csupa horogkereszt, Gestapo, vér, börtön, gyilkosság. Visszamondtam a felkérést, mert nem találtam meg benne a darabban a költészetet. Rábeszéltek, hogy gondoljam át még egyszer – és lassan megértettem, hogy ez bizony egy nagy történet. Egy különleges emberé, aki megmentette mások életét. Egyetlen ember históriája ez – amely megmutatja, mit tehet az egyetlen személy a háború, totalitárius hatalom – a náci, a kommunista diktatúra ellen. Rájöttem, hogy Wallenberg emberek iránti szeretete maga a költészet, és a közönség szeretete, együttérzése a hős iránt teszi líraivá az operát.
Dmitri Bertman
Tüür operája és a Wallenberg-stációk
Tüür: Wallenberg
– A másik vonulat pedig, hogy milyen az a világ, amelyben valaki beteljesíti a küldetését? Vagyis nem szűkítettem le a történetet a második világháborúra és azt követő évtizedekre. Nem arról akartam beszélni, hogy a nácik ki akarták irtani a zsidókat. Ennél általánosabban akartam megmutatni az emberellenesség működését, és azt, hogy mindig akadnak emberek, akik ezt a maguk módján megpróbálják megakadályozni. Nálam nincsenek nácik, Eichmann fekete ruhásai inkább egy utópisztikus sötét kor emberei, a szovjet hatalom operettes figurái nevetségesen gonosz pojácák. A diplomaták ironikus beállítása is ellensúlyozni kívánja, azt a tragikus sorsot, ami Wallenbergnek osztályrészül jutott. A világ túllépett ugyanis rajta: Eichmann beteljesítette a feladatát, Wallenberg pedig eltűnik a Gulágon – máig nem tudjuk pontosan hol és mikor. De még ez sem elég: megkezdődik Wallenberg kifosztása: amíg az igazi Wallenberg a Gulagon elpusztul, már épül a Wallenberg-brand. Vagyis megfosztják a személyt a maga történetétől, sorsától, hősiességétől – ezért lett Wallenberg 2. nálam egy Elvis-imitátor, aki a hős sorsából showt és üzletet csinál. És ezért áll – már nem egyenruhában, csupán feketében – Eichmann alakja Ronald Reagen mögött, amikor a tiszteletbeli állampolgárságot adományoz Wallenbergnek. A diplomaták cinikus cselszövése, és a hatalmukat rosszra használók pedig mindig megtalálják a maguk útját a legfelsőbb körökhöz.
– Az utolsó képben Mickey Mouse-ok és matrjoska babák járják haláltáncukat, amihez a Wallenberg-mítosz szolgáltatja a zenét. Az egyéni helytállás történetét meghamisítják, kisajátítják, a lényegét elhazudják – és ebben egykutya a szovjet hatalom, amely eltüntette, és az amerikai mosolyvilág, amely kitüntette a hőst. Marad a brand, amely mögül hiányzik az ember, a sors.
A Wallenberg előadás színlapja »
Rock-találka a klasszikusokkal
Tarja Turunen
Két órás koncertje a Jégcsarnokban felejthetetlen élményt jelentett minden látogatónak. A rajongók már dél körül gyülekeztek a helyszínen, és estére már türelmetlenül várták az első számokat.
A Tarja show, a „Classic and Divine” két részből állt. Az est első felében – mintegy hangulatteremtőként – olyan lassabb tempójú dalok szerepeltek, mint az I walk alone, My little Phoenix, a Nightwish-korszakból az Angels fall first, a klasszikusok közül pedig Dvořák Ruszalka című operájából a Dal a holdhoz ária. Emellett persze az új, What lies beneath albumról is felcsendültek dalok.
A program második részében eljött a rock számoknak is az ideje! Hallhattuk többek között a Whitesnake 1987-es Still of the night című rock-klasszikusát, valamint az In for a kill című új szerzeményt is.
Felejthetetlen előadásnak lehettünk szem és fül tanúi, amiért a köszönet nem csak a finn énekesnőt és együttesét, hanem a Reményi Ede Kamarazenekart és a Miskolci Nemzeti Színház énekkarát is illeti. Szinte elmondhatatlan összhangot teremtettek a klasszikus és a rock zene között. Mondhatnán ennél többet? Talán annyit, hogy kiderült: a zene nem csak várost épít, hanem – Tarja Turunen szavaival élve – „a zene mindig ott él mindannyiunkban!”