Mesterkurzus – az érzelmek technikája
– Az opera műfajának két tipikus problémája van: nem lehet érteni, mit énekelnek, ráadásul banálisak a sztorik. Ahogy Oscar Wilde mondta: a tenor szerelmes a szopránba, a bariton emiatt mérges – mondta előadása és az idei mesterkurzus bevezetéseként Mauro Trombetta, aki énekesként kezdte a pályát, később pedig Veronai Aréna művészeti vezetője is volt. Az énekeseknek tartott mesterkurzus vezetője az énekléstechnika változását (ami miatt a szöveget nem értjük) így magyarázta:
– A 18. század előtt természetesnek ható énekelt beszéd volt az éneklés. Az opera műfajának népszerűségével, az „éneklés hatalmának” növekedésével együtt változott meg az éneklés technikája is. A technikai „újítás” az volt, hogy a minél lazább hangszálakkal kellett énekelni. Ez – sarkítva persze – olyan, mint ásítva énekelni. Próbálják ki, egy szót sem lehet érteni belőle.
A neves szakember ezek után arról beszélt, hogy Verdi volt az a zeneszerző, aki számos fontos változást hozott az opera műfajában. Nem minden újítás tőle ered, de ő volt az, aki azokat olyan magas szintre emelte, hogy utána ezek már megkerülhetetlen sarokkövei lettek az opera műfajának.
Az egyik ilyen fontos sarokkő a „színpadi szó”. Verdi a Nabucco sikere és a Lombardok bukása után nem volt hajlandó mások által megírt librettóval dolgozni. Csak olyan szöveget használt, amely az ő instrukciói alapján készült, amely kimondottan az általa elmondandókat szolgálja. Az azonban nem érdekelte, hogy a közönség minden énekelt szót megértsen, az volt számára ugyanis a fontos, hogy érzelmeket közvetítsen. Az érzelmek áradását szolgálta az is, hogy a recitativókat beépítette a történetbe. Korábban az operák úgy épültek fel, hogy a történetet elmesélő recitativók között áriák, duettek, tercettek stb. hangzottak el. Verdi újítása az volt, amelyet a Rigolettóban teljesített ki először, hogy az egész operára kidolgozott dramaturgiai folyamatot alkotott.
– További fontos sarokkő a színpadi hitelesség: ha a színpadi szó ereje és a színpadi valóság működik, akkor az megérinti, magával ragadja a nézőt – hangsúlyozta Mauro Trombetta. Ennek a megteremtésében Verdi operáiban az énekeseké a főszerep (szemben például Wagnerrel, akinél az énekes is csak egy a hangszerek közül).
– Az operaénekesnek azonban nem csupán technikára van szüksége, hanem színészi alakításra is – ezekkel a tanácsokkal kezdődött az Operafesztivál idei kétnapos mesterkurzusa.