A hatodik nap estéje a romantikáé volt: Rómeó és Júlia a konstancai „Oleg Danovski" Nemzeti Opera- és Balettszínház előadásában került színra a Miskolci Jégcsarnokban. Előtte megtörtént a Carmen második beavató előadása. Játszott a nézőkkel egy kicsit az eső, és játszott Kerényi Miklós Gábor is. Az Avasi-kilátónál bemutatott harmadik felvonásnak a közönsége pedig kész volt a játékra.
A Szent István téren miskolci program volt: a Miskolci Ütősöknek és a Miskolc Big Band-nek tapsolhattak; Elsa Valle és a Latin Jazz Syndicate kitűnő muzsikusai a Nyári Sznházban léptek föl.
A nap képgalériája »
Carmen beavató előadás 2.0
Ki nem volt ott a Szent István téren? – tehát az első két felvonás bemutatóján, kérdezte a közönséget Kerényi Miklós Gábor, a Carmen rendezője, és bizony nem túl sok kéz emelkedett a magasba. A nézők felkészülten érkeztek Bizet operájának második részére. Hozták magukkal az együtt éneklendő „Fel, torreádor!” hétfőn kiosztott szövegét, és hoztak magukkal pulóvert, esernyőt, esőkabátot. Így amikor a meghirdetett kezdési időpontban nem a zenekar, hanem az eső zendített rá, senki nem szaladt el, csak színesbe burkolódzott a nézőtér.
Az ígéret szerint egy órát adtak volna az előadók maguknak és a közönségnek, hogy valamilyen módon megbirkózzanak az időjárással, végszükségben akár egy zongora kíséretével is megtartották volna az előadást – ám erre nem került sor. Az esőfelhők elmentek, Kero pedig jött, és már a nyitányt idéző „pam pararara pam pararara pampara pampara pam” beéneklésével tapsra fakasztotta a Carmen-játék résztvevőit.
Úgy tűnik, a Lovagi tornák terének teljes előadására profi szinten működő közönségkórust szeretne a rendező, hiszen először is el kellett próbálni a közös éneket – volt, aki a szöveg feltartásával segítette ebben a mögötte ülő, bizonytalanabb nézőtársait. Némi kiigazítás és ismétlés után a rendező elfogadta a közönség produkcióját, és belefogott „az esztéták és a musicalrajongók” által is szeretett opera első két felvonásában történtek felelevenítésébe.
Háromnegyed 7-re járt már, amikor a zenekar a 3. felvonáshoz lapozhatott a kottában, és Kero felvezető kommentárjára megérkeztek az első „csempészek”, majd utánuk Carmen (Mester Viktória) és Don José (Hector Lopez Mendoza) is a kilátó alatti mezőre. Ez a fákkal ölelt terület nagyszerű környezetet biztosított a jelenethez. Színpadnak viszont már kevésbé volt alkalmas, mert alacsonyabban fekszik, mint a parkolóban berendezett nézőtér, és ráadásul hátrafelé lejt. Így egyre többen fogadták meg Kerényi Miklós Gábor előzetes tanácsát: ha nem látnak, álljanak fel!
Kesselyák Gergely által vezényelt miskolci színházi zenekar remekül és lazán alkalmazkodott az időnként majdnem hangalámondásba átcsapó történetmesélés által megkívánt leállásokhoz. Mint ahogy az énekesek teljesítménye is hozzásegítette a nézőt a felismeréshez: milyen kényelmes ez így, hogy közvetlenül a jelenet előtt halljuk, mi fog történni, mert lehet csak a valóban fantasztikus zenére figyelni. És persze a látványra. Például az olyan mellbevágóan egyszerű megoldásokra, mint amikor a kártyavetők mozgásának lelassítása emeli ki a halál jóslatával szembesülő Carment térből és időből...
Magáról az előadásról nehéz lenne bármit is írni, hiszen az a körülményekkel együtt volt érvényes. AItt és most azonban ez csak jóslat maradt – a végét, ahogy az Ezrek operájánál ez szokás, a pénteki teljes előadás közönsége láthatja majd. Jelmezben, magyar felirattal (az előadás francia nyelvű), kerékpárral és gépkocsikkal, és még ki tudja, milyen meglepetésekkel. Az viszont biztos, hogy a torreádor fogadására érdemes lesz otthon beénekelni!
Lejegyezte: Csörnök Mariann
Szergej Prokofjev: Rómeó és Júlia
Klasszikus téma klasszikus tálalásban: Shakespeare Rómeó és Júliájának történetét az örök szerelemről a konstancai „Oleg Danovski" Nemzeti Opera- és Balettszínház produkciójában láthatta a fesztivál közönsége.
Bár a Miskolci Jégcsarnokban felállított színpaddal egy szintben kialakított nézőtér, és köztük a Fabrice Bollon karmester vezette Miskolci Szimfonikus Zenekar szokásos berendezése volt a térnek, most mégsem tűnt szerencsésnek, mivel a közönség olykor csupán térdtől fölfelé láthatta a táncosokat. Márpedig balettről volt szó, annak is a legnemesebb, tradicionális változatáról, amelyben a legfinomabb mozdulatoknak is jelentőségük lehet. Helyesebben: van jelentőségük, amit a koreográfus, Monica Cherecheş ki is hangsúlyozott. Olykor talán a kelleténél is erőteljesebben didaktikus módon használva a mozdulatokat, amit a rendező, Horatiu Cherecheş tovább fokozott az állóképszerű beállításokkal. A néző legalább minden pillanatban követhette a cselekmény legapróbb mozzanatát is, anélkül, hogy el kellett volna töprengenie a mozdulatok jelentésén.
A díszlet- és jelmeztervező, Natalja Kornyilova is klasszikus színű és formájú jelmezeket álmodott a színpadra, ami a történet 16. századbeli cselekményét hangsúlyozta. A táncosok érett, kiforrott mozdulatait, a pergő ritmusban előadott táncokat a közönség különösen értékelte, és jutalmazta tapssal az előadás közben is. Jelzés ez arra, hogy a klasszikus balett mindig üde színfoltja, különleges produkciója a Bartók Plusz Operafesztiváloknak.
Lejegyezte: Méhes László
mindeközben a Szent István téren, a Széchenyi utcán és a Nyári Színházban
videónapló