Nagyszerű művészi élményben lehet majd része annak, aki június 12-én ellátogat a Bartók Plusz Operafesztivál aznap esti előadására, a Miskolci Nemzeti Színházba. Az alkalom két okból is rendkívüli lesz: egyrészt azért, mert Leoš Janáček A Makropulosz-ügy című operáját láthatják, másrészt pedig azért, mert a művet a moszkvai Helikon Opera adja elő.
Janáček alkotása, A Makropulosz-ügy mestermű, de a darabot ritkán játsszák, így a fesztivál előadása kivételes lehetőséget teremt az opera megismerésére.
A moszkvai társulat előadásait mindenekelőtt az újszerűség jellemzi. A hagyományostól eltérő, ugyanakkor a szerzők eredeti elképzeléseit mégis tiszteletben tartó, pazar kiállítású, elgondolkodtató és gyakran meghökkentő produkcióikhoz mindig remek vokális és színészi teljesítmény párosul. Valamennyi elődása telt házas, a Helikon Opera egyike Moszkva legizgalmasabb és leglátogatottabb színházainak.
Indulásakor a társulatnak hét tagja volt, ma több mint ötszázan (!) dolgoznak náluk.
A Helikon Opera előadásainak száma egy évadban meghaladja a kétszázat, repertoárjuk pedig több mint 75 produkcióból áll. Ezek között ugyanúgy megtalálhatóak Mozart, Verdi és az orosz klasszikusok művei, mint 20. századi darabok és ősbemutatók.
A társulatot rendszeresen hívják külföldre is, olyan énekes-sztárokkal léptek már fel, mint Roberto Alagna, Maria Gulegina, Angela Gheorghiu vagy Placido Domingo. Dmitrij Bertman volt a rendezője a Jelena Obrazcova 75. születésnapjára rendezett grandiózus Operabálnak is, amelyen a Helikon Opera kórusa együtt lépett színpadra Anna Nyetrebkóval, Maria Guleginával, José Curával és Dmitrij Hvorosztovszkijjal.
Az elmúlt negyedszázad során számos nagy nemzetközi fesztiválon szerepeltek – többek között Miskolcon. Igen, a Bartók Plusz Operafesztivál rendszeres látogatói bizonyára jól tudják, hogy a moszkvai társulat nem először jön el hozzánk, sőt, egyike a fesztivál leggyakoribb vendégeinek! 2005-ben, a „Bartók + Bel canto” évében Bellini Normáját adták elő, a 2006. évi „Bartók + Verismo” fesztiválon Giordano Szibériáját. 2008-ban, a „Bartók + Szlávok”-ra két produkciót is hoztak: Muszorgszkij Borisz Godunov és Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth című operáját. 2009-ben, a „Bartók + Bécs” fesztiválra pedig három művel érkeztek: Berg Luluját, valamint két egyfelvonásost, Rimszkij-Korszakov Mozart és Salieri, illetve Mozart Apolló és Jácint című operáját mutatták be. 2011-ben találkozhattunk velük utoljára, a „Bartók + Verdi” évében, amikor a Nabuccót adták elő (a szentpétervári Marinszkij Színházzal közösen), és a Helikon Opera zenekara közreműködött egy másik orosz színház Rigoletto-előadásán is. Idén ismét a vendégeink lesznek.
A Helikon-hegység a görög mitológiában a múzsák lakhelye. Aki korábban már látta a társulat valamelyik előadását, okkal bízhat abban, hogy valamelyik múzsa ott állt az alkotók mellett A Makropulosz-ügy produkciójának létrehozása során is. A Bartók Plusz Operafesztivál június 12-i előadásán a Miskolci Nemzeti Színházban pedig meg is bizonyosodhat erről.
Az 1990-ben alapított, és azóta legendássá vált Helikon Opera egyike a legkiválóbb orosz operatársulatoknak. Az alapító az akkor mindössze 23 éves rendező, Dmitrij Bertman volt. A mai napig ő a színház igazgatója, illetve művészeti vezetője, és a társulat létrehozása óta már több mint száz produkció fűződik a nevéhez. Dmitrij Bertman emellett megkapta az „Oroszország Népi Művésze” kitüntető címet, és több alkalommal elnyerte hazája legfontosabb színházi elismerését, a legjobb operarendezőknek járó „Arany maszk”-díjat is. Bertman mellett olyan elsőrangú művészek dolgoznak, mint Vlagyimir Ponkin vezető karmester (aki szintén „Oroszország Népi Művésze”), illetve Igor Nyezsnij és Tatjána Tulubjeva díszlet- és jelmeztervezők (Oroszország Érdemes Művészei). Nem beszélve a kiváló zenészekről, valamint a nemzetközi versenydíjak sorát elnyert – főleg fiatal – énekesekről. A Helikon Opera zenekara és kórusa pedig rendszeresen fellép önállóan is, Oroszország legfontosabb koncerttermeiben adnak hangversenyeket.