Szonja Joncseva főszereplésével indította. A kitűnő bolgár szopránt a Die Welt Maria Callas-hoz hasonlította és a világ jelenlegi legjobb Violettájának (G. Verdi: Traviata) tartja. A magyar közönség június 10-én a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál nyitógáláján találkozhat vele. Az esten partnere fivére, Marin Joncsev tenor lesz, akivel még 2000-ben elnyerték a bolgár televízió „Az év énekese” díját. Az idei évadot a New York-i Metropolitan
Szonja Joncseva 1981-ben született Bulgáriában. Zongora és ének tanulmányait szülővárosában, Plovdivban végezte Nelly Kojcseva osztályában. Master fokozatát a Genfi Konzervatóriumban Danielle Borst növendékeként klasszikus ének szakon szerezte meg.
Élete és karrierje úgy indult, mint minden későbbi operaénekesnek. Gyermekkorától tanult énekelni és zongorázni Bulgária második legnagyobb városában, ahol a középfokú tanulmányait is végezte. Tizenévesen azonban szokatlan módon egy bolgár televíziós show-műsor házigazdája lett, ahol a rockzenétől a klasszikusig minden műfaj képviseltette magát.
Joncseva erről az időszakról később úgy vélekedett, hogy itt sajátította el a színpadi lét minden apró fortélyát. A műsorban szereplő vendégek kapcsán megtanult olvasni az arckifejezésekből, következtetni az érzésekre és gondolatokra.
A később Svájcban tanuló Joncseva William Christie Európai Barokk Akadémiájának tagja lett, ahol magáévá tehette a barokk ének műfajának sajátosságait. Az akadémia produkcióiban való részvétel és az ezzel járó koncertkörutak tették lehetővé, hogy egyes operaházak felfigyeljenek rá. Így került be a Placido Domingo megálmodta Operalia versenybe is, amit 2010-ben megnyert.
Joncseva az Operália versenyt úgy értékelte, hogy itt ismerte fel, hogy nem a győzelem a fontos, hanem az, hogy az énekes mindig készenlétben legyen, hiszen bármikor kaphat egy felkérést.
Szonja Joncseva 2014 októberében kapott egy furcsa telefonhívást svájci otthonában. A Metropolitan operából keresték meg, hogy meg tudná-e néhány héten belül tanulni Mimi szerepét Puccini Bohéméletéből, New Yorkba repülni és beállni a produkcióba. Joncsevát öt héttel első gyermekének születése után érte a felkérés, amire rövid gondolkodás után igenlő választ adott. Az énekesnő ekkor már tudta a fontosabb áriákat és a duettet is, de a mű többi részével nem volt tisztában. Öthetes gyermekének gondozása mellett tanulmányozta a partitúrát és aratott kirobbanós siker néhány hét múlva a New Yorki-i opera színpadán.
A szoprán énekesnő széles repertoárjában ugyanúgy megtalálható a barokk zene, mint Mozart, Verdi és Puccini művei. Szonja Joncseva hamar a világ vezető operaházainak állandó vendége lett, ideértve a New York-i Metropolitant, a londoni Covent Gardent, a müncheni Bajor Állami Operaházat, a Berlini és a Bécsi Állami Operaházat, valamint a Párizsi Operát.
Metropolitan Opera-beli debütálására Gilda szerepében került sor Verdi Rigolettójában 2013-ban. Ezt követően a New York Times így írt róla: „[Szonja Joncseva] bájos színpadi megjelenése pompás, átütő erejű hanggal párosult. (...) Ragyogó vokális teljesítményével az énekesnő a látszólag félénk Gilda lelkében kavargó gazdag érzelemvilág minden árnyalatát, a lány érzéki vágyait is meg tudta mutatni.” A fellépést valójában annak köszönheti, hogy az eredetileg szerződött énekes visszamondta a szereplést. Később Margit szerepében is így bizonyíthatott Gounod Faustjában, amikor maga Anna Nyetrebko lépett vissza, arra hivatkozva, hogy hangja már nem alkalmas a szerep megformálására.
Szonja Joncseva az Operalia versenygyőzelem és kapcsolódó CulturArte Különdíj mellett, 2007-ben az Aix en Provence Fesztiválon megkapta az Amis du Festival különdíját Fiordiligi (Così fan tutte) szerepében nyújtott alakításáért. Számos ösztöndíjat elnyert olyan svájci alapítványoktól, mint a Mosetti és a Hablitzel.
(A fidelio.hu cikke nyomán)
A Bartók Plusz Operafesztivál 2016 nyitógálájának programja »