A Bartók Plusz Operafesztivál Bartók-maraton produkciójával 2016-ban zászlóshajója volt a Bartók-évnek. A Kodály-évfordulót hozó 2017-ben a fesztivál ismét az élére áll annak a programnak, amelynek középpontjában Kodály Zoltán zeneszerző, világhírű zenepedagógus, népzenekutató áll.
Kodály Zoltán a maga korában is úgy gondolta: a Nyugat nem arra kíváncsi, hogy hogyan utánozzuk, hanem arra, hogy mi mit teszünk le az asztalra. A Bartók Plusz Operafesztivál a modern népopera megteremtésének kezdeményezését vállalta magára. Azt képviseli, hogy a közönség vegye vissza az ítélet jogát, a zeneszerzők pedig igényes zenét, operát komponálva keressék meg a módját annak, hogy muzsikájuk sokak örömét szolgálja.
A Bartók Plusz Operafesztiválon – az új népoperát keresve – az opera határait feszegető darabok is színpadra kerülnek. Töretlenül kutatjuk a népszerű kortárs opera útjait, hogy hozzájáruljunk a műfaj újjászületéséhez. A 2017. évi programban ezért több ősbemutatót láthatnak: Scaevola (opera), A Mester és Margarita (opera-musical), A Lutherek (ragtime-opera). Igazi ritkaság a magyar színpadokon a Miskolcon színre kerülő Bernstein-darab, a Candide, vagy Astor Piazzollla tangó-operája, a Maria de Buenos Aires. Magyarországon még soha nem láthatták a Puccini Pillangókisasszony című operájának továbbgondolásából született Ifjabb Butterfly-t, amely a Torre del Lago-i Puccini Fesztivál vendégájtéka lesz a Bartók Pluszon.
A fesztivál kiemelt hangversenyprogramjában a Pannon Filharmonikusok, az I Musici di Roma és a Russian Chamber Philharmonic előadása szerepel. Az Ezrek operája programban Kodály Zoltán Székely fonó című daljátékával emlékezünk a világhírű zenepedagógusra, népzenekutatóra. A zeneszerzői életműve csúcspontjának számító Psalmus Hungaricus és a Budavári Te Deum a fesztivál nyitóhangversenyén csendül fel.