Opera-musical két felvonásban, magyar nyelven.
Mihail Bulgakov regénye, A Mester és Margarita az egyetemes irodalom egyik csúcsa. Sokrétegű és sokféleképpen értelmezett alkotás, amelyben számos műfaj és stílus, a romantika, a realizmus és a groteszk alkot egységes egészet.
Gyöngyössy Levente opera-musicalje nem kevesebbre tesz kísérletet, mint hogy szerves egésszé integrálja a kortárs operát és musicalt. A nagyszabású mű előadói apparátusát a szimfonikus zenekar mellett egy rockegyüttes képezi, melynek két szintetizátor is része.
„Életem eddigi főműve” – mondja az első operájával a Magyar Állami Operaházban 25 évesen debütált zeneszerző, Gyöngyösi Levente, aki három éven keresztül dolgozott A Mester és Margaritánaz operán. „Gyermekkorom óta rendkívüli módon érdekelt a komolyzene és az ún. könnyűzene viszonya: hogyan lehetne a két, egymástól távol álló kortárs stílusirányzatot közelíteni egymáshoz, integrálni. A Mester és Margaritában, mely fiatalkorom egyik legmeghatározóbb könyvélménye volt, rengeteg lehetőség kínálkozott erre. Szeretném Bulgakov univerzális remekművét közérthető, szórakoztató stílusban, ám mélységét, komplexitását megtartva elbeszélni.”
Előadás:
2017. június 24., 19:00 – Miskolci Nemzeti Színház, Nagyszínház
Színlap
Gyöngyösi Levente
A mester és margarita
Musical-opera két felvonásban, magyar nyelven
Librettó: Bognár Róbert és Schlanger András forgatókönyve alapján Várady Szabolcs
Szereposztás:
Margarita – Sáfár Orsolya
Mester / Jesua – Balczó Péter
Woland – Cser Krisztián
Poncius Pilátus – Kovács István
Hontalan Iván / Levi Máté – Varga Donát
Fagót – Kiss Tivadar
Hella – Szakács Ildikó
Behemót – Gavodi Zoltán
Berloiz – Hábetler András
Latunszkij kritikus / Júdás, az áruló / egyéb szerepek – Kálmán László
Patkányölő centurio / Rendőr / egyéb szerepek – Kőrösi András
Nővér az elmeklinikán / Lucrezia Borgia – Bakos Kornélia
Karmester: Hollerung Gábor
Közreműködik: Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar, Nyíregyházi Cantemus Kórus, Bizják Dóra és Sebestyén Áron (szintetizátorok), Barabás Dávid és Faragó Viktor (elektromos gitár), Sinkó Várnagy Mihály (basszusgitár), Nagy Zsolt (dob)
Cselekmény
Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita
opera-musical
Moszkva, 1930-as évek.
A Szovjet Írószövetség ülésén az elnök, Berlioz javaslatára kizárják a szövetségből és bolondokházába zárják a Mestert, egy fiatal írót. Az ok: Pilátus című botrányos új regényéből úgy tűnhet, hogy Jézus létezett.
Woland, a feketemágia professzora, aki előadást tartani érkezett Moszkvába, nem kevesebbet állít, mint hogy Jézus tényleg létezett, és megjósolja Berlioz halálát, ami rövidesen be is következik.
Margarita, az Írószövetség titkárnője beleszeret a Mesterbe, és alkut köt Wolanddal: ha részt vesz az általa adott bálon, övé lesz a Mester.
Hogy milyen érzés a Sátán bálján bálkirálynőnek lenni; hogy hogyan lehet végül egymásé a két fiatal; hogy hogyan tud elszámolni a lelkiismeretével a Jesua iránt mély szimpátiát érző, de őt keresztre feszíttetni kénytelen Pilátus; valamint, hogy sikerül-e a szovjet titkosrendőrségnek elfogni és példásan megbüntetni Wolandot és randalírozó kíséretét: nos, ez mind-mind kiderül Bulgakov szürreális, több szálon futó fekete komédiájából, amelyet most Gyöngyösi Levente és Várady Szabolcs formált egészen újszerű módon színpadi művé.