Tartalomjegyzék

 

Bartók+kritikus

Jordi Kooiman Hollandia idén januárban indult, egyetlen operaportáljának (Place de l’Opera – operamagazine.nl) a munkatársa. A fiatal kritikust miskolci élményiről kérdeztük.

– Hogyan szerzett tudomást a miskolci fesztiválról? Ilyen jól ismernek minket Hollandiában?

– Ellenkezőleg. A 2009-es Tavaszi Fesztiválon jártam Magyarországon, és akkor hallottam először a Miskolci Operafesztiválról. A programot látva határoztam úgy, hogy eljövök.

– Megérte?

– Azt hiszem, igen. Szép a város, az egész belváros fesztiváli hangulatban van, és gyönyörű a környék. Persze nem ezekért jöttem, hanem az előadások miatt, amelyeket élvezetes töménységben kaphat a fesztivállátogató. A látottak közül a Mózes és Áront emelném ki, amelyben a Mózest éneklő Wolfgang Schöne nagy élmény volt. Áron szerepében Daniel Brennát úgy éreztem, néha erőlködik. Nem volt ez zavaró, de talán még nagy volt neki a feladat. A Magyar Nemzeti Filharmonikusok jól teljesítettek – szép este volt. Azt azonban nem értettem, hogy mi végre volt a rendezés. Szerintem tökéletesen felesleges volt az egész a pucér nőkkel együtt – még ha azokat Schönberg valóban bele is írta szövegkönyvbe. A Miskolcon látott félig szcenírozott verzió ezek felvonultatását nem tette szükségessé. Az pozsonyi Ariadné Naxosz szigetén engem leginkább a hangokkal ragadott meg, elsősorban a Zerbinettát éneklő L’ubica Vargicova tetszett nagyon.

– Milyen képe van egy holland operaszakírónak Európának erről a fertályáról – szigorúan operai szempontból?

– Általánosítani nem lehet, ám mintha sok volna a hagyományos rendezés. Kivételek mindig vannak – láttam például Kovalik Balázs Turandotját a budapesti operában –, de az az érzésem, hogy errefelé – és ezalatt nemcsak Magyarországot értem – erősen tartja magát egyfajta konzervatívabb túlsúly, amely talán a kelleténél nagyobb engedményt tesz a közönségnek. Persze nálunk is igaz, hogy a közönség döntő többsége nem szereti a túl meredek dolgokat, de a korszerűtlen, muzeális rendezéseket elutasítja. Hollandiában egy hagyományos rendezés a kritika, az értő közönség részéről semmiféle elismerésben, figyelemben nem részesül – az igaz operarajongókat ezek hidegen hagyják. Nálunk is vágyik a közönség a Rigolettóra, a Traviatára, a Pillangókisasszonyra – de a rendezőnek be kell bizonyítani, hogy van mondanivalója, hogy van művészi értelemben indoka annak, ha éppen valamelyik népszerű, slágerekkel teli Verdi-, Puccini-, Donizetti- vagy Mozart-operát viszi színre. A zenei megvalósítással kapcsolatban pedig magasak az elvárások. És sok kortárs operát is hallhat a holland közönség.

– Elképzelhetőnek tartaná, hogy holland operaturisták Miskolcra jöjjenek?

– Aligha. Bár kétségtelen, hogy a hely szép, a program érdekes, és az árak hihetetlenül alacsonyak. A holland, kivált az amszterdami operakínálat azonban elkényeztet minket, és ha már az sem volna elég, akkor Belgium, Párizs vagy Németország közelebb van Miskolcnál. Ahhoz, hogy a nemzetközi rajongói figyelem Miskolcra irányuljon, hogy a „Bartók+…” felkerüljön az amúgy is zsúfolt európai fesztiváltérképre, sok időnek kell még eltelnie, és mindig valami nagyon különleges programmal kell a figyelmet magára irányítania. De láthatják, rajtam ez nem fog múlni, mert szívesen számoltam be az előadásokról, a fesztivál terveiről.

Jordi Kooiman miskolci cikkei:

2009. 06. 18. Ruwe bolster, blanke pit (http://www.operamagazine.nl/featured/1679/ruwe-bolster-blanke-pit/)

2009. 06. 19. Bas met lef in provinciestadje (http://www.operamagazine.nl/achtergrond/1710/bas-met-lef-in-provinciestadje/)

2009. 06. 19. Een reuzekeel en een blinde virtuoos (http://www.operamagazine.nl/headline/1698/een-reuzekeel-en-een-blinde-virtuoos/)

emmi logo 80px miskolc cimer fel 80px nka csak logo rgb 80px    

Copyright © 2016 Miskolci Operafesztivál Nonprofit Kft. Minden jog fenntartva!  |   Impresszum »  |  Közérdekű információk »Adatkezelési tájékoztató »

↑ Top

facebook