Verdi muzsikájával invitálta a közönséget a Népkertbe a fesztivál. A Traviata itt is hódított, pedig még csak a második felvonásnál tartunk... A szabadtéri előadással egyidőben a „házban”, azaz a Nyári színházban Orff: Carmina Burana várta a közönséget.
Traviata, a második
A Travita második felvonásának helyszínei a miskolci Népkertben jelenítették meg a Párizs melletti vidéki házat, valamint Flora, a kokott palotáját.
Szinte korhű helyszíne az 1853-ban bemutatott Verdi-műhöz, hiszen a Népkertet az 1870-es években alakították ki, és hamarosan villanegyeddé alakult. Érdekessége, hogy itt állítottak először Magyarországon szobrot Erzsébet királynénak (Stróbl Alajos szobrászművész munkája; igaz, helyén ma már csak a másolat látható). A Sissy-mellszobrot 1899. június 17-én avatták fel, és ekkor még Erzsébet-liget volt a Népkert neve…
No, de térjünk vissza a Traviatához, az idei év „Ezrek operájához”, amely mágnesként vonzotta a közönséget erre a különleges helyszínre. Elsőként Verdi „szószólója”, Hábetler András (szerepe szerint egyébként Doktor Grenvil, Violetta orvosa) tartott „eligazítást”. A maga élvezetes stílusában vázolta a második szín cselekményét, kiemelve a zenei folyamból a dráma egyik tetőpontját: Violetta (Keszei Borbála) és Alfred napja, Giorgio Germont (Martin Barta) szoprán-bariton kettősét. Majd azt a konfliktust ecsetelte, amely ennek következtében megmérgezi Violetta és Alfred (László Boldizsár) szerelmi viszonyát.
Arról persze nem esett szó, hogy a szakítás érzékeltetésére az előadás hátterében álló szökőkút vize majd elapad… De ez is egy olyan finomság, amelyet a rendhagyó helyszín hozzá tud adni ehhez a darabhoz az énekesek mellett, mert Keszei Borbála és Martin Barta kettőse igazi csúcspontja volt az egyébként meglehetősen cselekménytelen első színnek.
Nem így a második. Flora Bervoix (Laczák Boglárka) egy másik színpadra áthelyezett párizsi bálja ugyanis az élet ünnepe volt: cigánylányokkal, torreádorokkal...
A nyáresti levegő nemcsak a melegtől, hanem a főszereplők közötti, feloldhatatlan feszültségtől remegett. Violetta betegségének érzékeltetését, és magát a titkot, amelyet Alfred apja őriz, a zárójelenetben felizzó hangulatot csak egy hűvös nyári szellő igyekezett hűteni ‒ míg a közönség tapsvihara el nem ült…
A folytatás, helyesebben az opera egésze pénteken (06. 21.), a Technika Háza előtti téren. Készüljenek a katartikus befejezésre!
Lebegő carminák
A teltházat nézve akár könnyű nyáresti szórakozásnak is tekinthetnénk a koncertet, amelyen Carl Orff: Carmina Buranája szólalt meg – de, bár szórakozásnak szórakozás, semmiképp nem könnyű. Bármennyire is népszerű a zene, a tartalma sok „dalnak” bizony nagyon is mély, elgondolkodtató, sőt fájdalmas. Ezt a vonalat erősítette a szerdai Nyári színházi előadás rendezése is.
A neves szólistákkal – Kertesi Ingrid, Horváth István, Haja Zsolt – és a váci Vox Humana kórussal kiegészülő miskolci előadógárda – a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézet zenekara és kórusa, az Avasi Gimnázium Kórusa, valamint a Miskolci Balett – produkciója ugyanis a szó teljes értelmében előadás volt.
Kozma Attila rendező az éppen felhangzó carminák megértését Albrecht Dürer metszeteinek kinagyított képével illusztrálta. Megjelentek a tavalyi zárógáláról már ismert lebegő táncosai is – a félelmetes halálnak és a tiszta angyalnak a színpad fölött lassan ellibegő alakja mutatta meg szerelemmel, vággyal, szenvedéssel és reménnyel teli földi utunk biztos és lehetséges kísérőit – és végpontját.