Látványos előadások, a fesztivál pénzügyi lehetőségeihez mérten gazdag program, közel 9000 ezer néző az idei Bartók Plusz Operafesztiválon. Ezzel a mérleggel – és búcsúzásképp egy gálahangversennyel – zárta kapuit vasárnap este a miskolci operafesztivál.
Az idei programban nyolc ősbemutatót láthatott a közönség (köztük „A jövő kulcsa” operaíró versenyre jelentkezett 3 szerző, plusz a versenyen kívül bemutatott Dobos Attila: Az ember tragédiája című művet), valamint két klasszikust, a Traviatát és a Don Quichotte előadásokat.
Az idei fesztiválon négy külföldi társulat lépett fel (kolozsvári, libereci, moszkvai, nagyszebeni). Az elmaradhatatlan Bartók-előadások mellett a kínálatot hangversenyek, operett, balett és bábjáték is színesítette – foglalta össze Kesselyák Gergely fesztiváligazgató a zárónapon tartott sajtótájékoztatón. Fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a vendégprodukciókban – három előadás kivételével – a fesztivál is részt vett mint szellemi kezdeményező, vagy résztvevő.
A Miskolc kulturális életének fontos részének számító operafesztiválról Kiss Gábor alpolgármester kifejtette: bevált az az új koncepció, amely szerint közelebb kell vinni a nézőkhöz az operát. Ennek köszönhetően a város egyre inkább sajátjának érzi a fesztivált. Végül kitért arra, hogy Miskolc pályázott a Nemzeti Kulturális Alapnál, amely három évre biztosít támogatást a rendezvénynek.
A Bartók Plusz 2013-ban először hirdetett operaíró versenyt, amelyre kilenc pályamű érkezett. A verseny 2014-ben és 2015-ben is tovább folytatódik – közölte Kesselyák Gergely. Ehhez kapcsolódva a tájékoztatóra meghívott Alekszej Ribnyikov orosz zeneszerző a világ összes zeneszerzőjének nevében köszönetet mondott. Ahogy fogalmazott: „Ez a fesztivál elősegíti, hogy új operák szülessenek”.
Szavazategyenlőség az operaversenyen
Az első alkalommal meghirdetett, „A jövő kulcsa” című operaíró versenyen nem hirdetett egyedüli győztest a Bartók Plusz Operafesztivál.
A fesztivál zárónapi gáláján, a döntőbe jutott három mű részleteinek bemutatását követően Kesselyák Gergely fesztiváligazgató bejelentette: az összesített közönségszavazatok alapján egy szavazatot kapott Németh Norbert-Győri Magda: Hazug Románc című műve; az öttagú zsűri – három tartózkodás mellett – egy-egy szavazatot juttatott Szilágyi Miklós-Horváth György: Ostrom opera – Kőszeg 1532, valamint Girolamo Deraco: Taci! (Hallgass!) című kompozíciójának.
A szavazategyenlőségre tekintettel a Bartók Plusz Operafesztivál 2013-ban nem hirdetett versenygyőztest. A versenyszabályzat szerint azonban minden döntőbe jutott pályamű díjazásban részesül.
A nemzetközi operaíró verseny, a jövő népoperáinak és operaszerzőinek keresése 2014-ben tovább folytatódik.