Két teltházas előadást hozott a fesztivál pénteki napja: Horgas Eszter koncertjét a Nagyszínházban és a Carment a Lovagi tornák terén. Ezrek napja, ezrek operája.
Nem lehetett panasz a nap kínálatára. Az Ezrek operája, valamint Horgas Eszter és a ClassJazz Band mellett a Színháztörténeti és Színészmúzeumban a fesztivál irodalmi performansza, a LégyOTT ‒ Bartók plusz Sz.Préda hívott játékra kortárs szépírókkal és képzőművészekkel. A Söndörgő együttes a Szent István téren teremtett hamisítatlan balkáni hangulatot, míg a Zeys Band görög muzsikájával invitálta táncra a közönséget. Merényi József fafaragó népi iparművész tovább faragta fából a királyfit a Kandia-közben, Szirtes Edina Mókus és a Fabula Rasa együttes pedig a Nyári Színházban zárta a belvárosi estét. A koncerttel egy időben kezdődött Diósgyőrben, a Lovagi tornák terén a Bartók Plusz Ezrek operája-sorozatában a Carmen...
A nap képgalériája »
Georges Bizet: Carmen
Ha van ‒ nevezzük így ‒ népopera az operairodalomban, a Carmen mindezek között elsődlegesen is az. A szerző, szakítva a nagyoperai stílus pompakedvelő hagyományaival, a Mériméer Prosper novellája alapján készült művében (librettó: H. Meilhach és L. Halévy) egyszerű, névtelen hősöket szólított a színpadra: katonákat, csempészeket, dohánygyári munkásokat, cigányokat, akik a valós élet légkörét idézik meg. Bizet ezzel egy újféle operaszínpadi stílus előfutára lett, ami saját korában még halványabb fogadtatást kapott, de a „polgári öntudat” ébredésével egyre inkább ünnepeltté vált.
Megszületett a „népopera”, a „tömegeknek” szóló műfaj, ami egzotikus, titokzatos, enyhén erotikus. Nem is lehet másmilyen, ha maga a francia realista irodalom 19. századi úttörője, Mériméer Prosper ekként rajzolja meg Carmen alakját: „Az én cigánylányom nem dicsekedhet holmi tökéletességgel. Bőre, amely különösen bársonysima volt, erősen rézszínben fénylett, szeme ferdevágású, de remekül mintázott, ajka kissé duzzadt, de gyönyörű ívelésű, alóla kiragyogott a hámozott mandulánál fehérebb fogsor. (...) Érdekes, vad szépség, aki az első percben meghökkenti az embert, de sohase lehet többé elfelejteni...”
Kerényi Miklós Gábor, aki a korábbi beavató előadásokon, a Szent István téren és az Avasi-kilátónál részletekbe menően fejtette ki a darab részleteinek tervezett ábrázolási és megjelenítési módjait.
Mindezt talán fontos tudni ahhoz a produkcióhoz, amelyet az Ezrek operája-sorozatban a közönség elé állított a Bartók Plusz 2016. A kortárs realista előadásmódra ugyanis kifejezetten erőteljes hangsúlyt helyezett a Carmen rendezője,A Lovagi tornák terén efféle előképzés után már profi módon énekelte a közönség a rendező és a karmester, Kesselyák Gergely vezényletére a Torreádor-indulót (egy kis összpróba persze még belefért az előadás előtt a „Fel, torreádor!...” kezdetű opuszból, amit az egyébként eredeti nyelven, franciául előadott opera megfelelő részén magyarra váltva énekelt a szereplőkkel együtt a publikum); a katonák ellátmányával katonai dzsip gördült be a színre; a torreádor, Escamilló (Molnár Levente) ‒ mai korunk celebjeként ‒ méregdrága tűzpiros Ferrarin érkezett, és kamerás ember kísérte minden megmozdulását; az arénajelenetben lovasok jelentek meg a színpadnál. Ráadásként néhány plusz geg is belefért: a színpadon cigarettázó dohánygyári munkáslányok színrelépésekor „A dohányzás öl!”, „A dohányzás káros az egészségre!” feliratú táblákkal demonstráltak a nézők közé beszaladó gyerekek, és miközben a színpadon a közönség Escamillót ünnepelte, a nézőtéri közönséget süteménnyel és pezsgővel kínálták. Az előadás részesévé tett nagyérdemű pedig néha nem is tudta ‒ a Kékszakállú vára után szabadon ‒, hogy hol a színpad: kint-e vagy bent?
Mester Viktória), hangban követte az egyszerű nép szerelmes fiát megjelenítő Don José (Hector Lopez Mendoza) és a népszerű, közkedvelt hős, Escamillo (Molnár Levente). Don José és Micaëla (Létay Kiss Gabriella) kettősében az érzékeny, féltő szeretet jelent meg az annak megfelelő hangi finomságokkal, amire érdemes volt odafigyelni a harsányan tökéletes torreádori fellépés, valamint Carmen és Don José szerelmi párharca mellett.
Mert szépségek történtek pillanatról pillanatra a meghökkentő külsőségek ellenére klasszikusan színre fogalmazott darabban. Kiváló hanggal, érzéki színészi játékkal jelent meg Carmen (Hálás szerepek, amiknek veszélye az egyszerűségükben és közismertségükben áll. Ez a szereposztás azonban mentes volt a maníroktól, kitűnően adta vissza Bizet operájának legfinomabb és legdrámaibb pillanatait a tánckar (koreográfus: Duda Éva) és a közreműködő kórusok ‒ a Cantemus Gyermekkar (kórusvezető: Szabó Soma), a Miskolci Nemzeti Színház Kórusa (karvezető: Regős Zsolt), a Csokonai Színház Debrecen Kórusa (karvezető: Gyülvészi Péter) ‒ emlékezetes közreműködésével. Kesselyák Gergely vezetésével kiválóan helytállt a Miskolci Nemzeti Színház Zenekara, és mindenkit dicséret illet, aki közreműködött ennek a feledhetetlen előadásnak a megvalósításában. Valamennyiük dicséretére szólt az előadást záró ünnepi tűzijáték az ez alkalomra vörös színbe öltöztetett diósgyőri várral a háttérben.
Lejegyezte: Méhes László
Mindeközben a Szent István téren, a Széchenyi utcán, a Színészmúzeumban, a Kandia-közben és a Nyári Színházban
videónapló