Kortárs zeneszerzőtől opera-musical, dzsesszmuzsikustól ragtime-opera, versenygyőztes fiatal szerzőtől kortárs opera... Az opera világának legújabb színeit mutatják meg a Bartók Plusz Operafesztiválon színre kerülő ősbemutatók.
A Bartók Plusz Operafesztivál idei évének mottója: „Az opera újjászületése”. A fesztivál rendületlenül keresi az opera új útjait, így a bemutatók között a műfaj határait feszegető, újfajta minőséget képviselő darabok is színpadra kerülnek. A kiválasztott kortárs szerzők népoperai ihletésű művei úgy követik a zenés színház legnemesebb hagyományait, hogy érzékenyek maradnak a közönség harmónia iránti igényére.
A mai kor hangján szólal meg Gyöngyösi Levente, a Magyar Állami Operaházban huszonévesen debütált zeneszerző, aki A Mester és Margarita című művének megírásával új műfaj teremtett: opera-musicalt. Művében a szerző közérthető, szórakoztató módon ötvözi a kortárs opera és a könnyűzene stíluselemeit, ezért a nagyszabású darab ősbemutatójának előadói apparátusában a szimfonikus zenekar mellett egy rock együttes is helyet kap. A koncertszerű előadásban megszólaló, különleges hangzású zene Bulgakov univerzális remekművének mélységeit bontja ki.
A világhírű szoprán, Rost Andrea vendégszereplésével kerül színre a Bartók Plusz operaíró versenyén győztes mű, a Scævola. A zenedráma cselekményének alapmotívuma a Rómát állhatatosságával megmentő, jobbját társaiért tűzbe tevő Mucius Scævola története, akinek hősies gesztusa az ezredfordulóra áthelyezett háborús helyzetben elevenedik meg. A darab zenei világán megfigyelhető: napjaink operaszerzői egyre inkább fontosnak tartják megfogalmazni azt a gondolatot, hogy a kortárs zene nem feltétlenül nehezen értelmezhető, hanem könnyebben befogadható muzsika is lehet. Ezt hangsúlyozza a Scævola zeneszerzője, Mátyássy Szabolcs is.
Ragtime-operát évtizedek óta nem komponáltak a világon. Ittzés Tamás, a Bohém Ragtime Band vezetője A Lutherek megírásával megtörte a csendet. Műve minden olyan zenei elemet felvonultat, ami a dzsesszműfajba beleillik: swing, blues, dixieland, gospel, spirituálé, és természetesen ragtime. A történet két címszereplője, Luther Márton és Martin Luther King a mennyországban találkoznak. A gondolataikban, tanításaikban azonosságot kereső darab a reformáció 500. évfordulója előtt tiszteleg.
Girolamo Deraco PHONE' című, kórusra és 100 gramofonra komponált szimfonikus kísérlete a fesztivál nemzetközi ősbemutatóinak sorozatát bővíti.