Közzétette a 2018-as fesztivál fő programját a Bartók Plusz. A Bartóktól Prokofjevig zenei csemegéket, klasszikus és modern zenés színházi élményt egyaránt kínáló miskolci operaünnep idén egy különleges Kékszakállú 100 programmal tiszteleg Bartók Béla géniusza előtt.
A Bartók Plusz Operafesztivál értékőrző és értékteremtő szellemi műhely, amelyet a hagyomány és a progresszivitás, a művészi sokféleség, a dinamizmus és az opera iránti feltétlen elkötelezettség jellemez. Missziója, hogy az opera ne váljék múzeumi tárggyá, hanem ugyanaz az eleven műfaj maradjon, ugyanúgy széles rétegekhez szóljon, és ugyanúgy merítsen kora szórakoztató zenéjéből, mint Mozart vagy Puccini korában. A fesztiválon ezért egyszerre van jelen az opera a műfajok királynőjeként és előttünk születő, folyton alakuló kísérletként.
A 2018-as fesztivál két magyarországi ősbemutatót kínál: a Semmelweis és A rivális (La Rivale) darabokat, egy amerikai és egy olasz zeneszerző kortárs operáját.
A klasszikus magyar rockopera, az István, a király a Bartók Pluszon a „csúcsra” ér. A mű bemutatójának 35. évfordulója alkalmából a megszokottól eltérő díszelőadáson, hangversenyváltozatban hallható majd, kitűnő művészek tolmácsolásában.
Az európai társulatok vendégjátékában A három narancs szerelmese (L’Amour des Trois Oranges) Prokofjev-operát zágrábi társulat hozza el Miskolcra.
Az Ezrek operája programban egy Mozart-klasszikus, Don Giovanni mai hangszerekre átírt változatát mutatja be a fesztivál Miskolc emblematikus helyszínén, az Avasi kilátónál. A RockGiovanni című darab rendezője a mélylélektani szemléletmóddal, aprólékosan kidolgozott előadásairól ismert Vlad Troickij, aki új megvilágításba helyezi a mozarti mondanivalót a kőszínház falain kívül.
A Bartók Plusz Operafesztivál kiemelt hangversenyprogramjában ismét Miskolcon vendégeskedik az I Musici (di Roma), amely klasszikus repertoárja mellett kortárs művek előadásával is meglepi a közönséget.
A bartóki örökség ápolására külön is hangsúlyt fektető operafesztivál számára különleges év a 2018-as: száz évvel ezelőtt, 1918-ban mutatta be a Magyar Királyi Opera Bartók egyetlen operáját. A kékszakállú herceg vára az első, 2001-ben megrendezett operafesztivál óta 20 alkalommal hangzott fel a Bartók Pluszon. A Bartók-darabot a magyar előadók mellett lengyel, cseh és román társulatok is bemutatták. Emlékezetes helyszíne volt az előadásnak az aggteleki cseppkőbarlang, a diósgyőri vár és a miskolctapolcai Barlangfürdő.
Az ősbemutató centenáriumán az operafesztivál a Kékszakállú 100 programmal – Michał Znaniecki világhírű rendező 3 Bartók operarendezésével, Gastón Solnicki díjnyertes Kékszakállú filmjével és a Kékszakállú 100 című kortárs képzőművészeti kiállítással – tiszteleg Bartók korszakos géniusza előtt.
A sajtótájékoztató
A Bartók Plusz Operafesztivál programhirdető sajtótájékoztatóját 2018. március 21-én Budapesten, a Városligeti Műjégpálya dísztermében tartotta.
A
részletes programismertető előtt Kesselyák Gergely, a Bartók Plusz művészeti igazgatója a fesztivál három fő pilléréről szólt: Bartók színpadi műveinek bemutatásáról, a 2012-ben útjára indított Ezrek operája programról (amikor egy-egy operát Miskolc közterületein mutat be a fesztivál), valamint az operaíró versenyről, amellyel arra sarkallja a fesztivál az zeneszerzőket, hogy keressék azokat az új műfajokat, amelyek megtalálják a hangot a szélesebb közönségréteggel is.A tájékoztatón az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára, Krucsainé Herter Anikó Magyarország egyetlen operafesztiválját megillető támogatásokról beszélt, kiemelve: idén – a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával együtt – 320 millió forinttal járult hozzá a kulturális tárca Kelet-Közép-Európa meghatározó zenei eseményéhez, a Bartók Plusz Operafesztiválhoz.
Dr. Kriza Ákos, Miskolc polgármestere a fesztiválnak a város kulturális erőterében betöltött vezető szerepét emelte ki. Szólt arról, hogy a kulturális „zászlóshajó” fesztivál mellé mára a város többi kulturális intézménye is felzárkózott: az ország egyik leglátogatottabb teátrumának számító Miskolci Nemzeti Színháztól, a hazai zene életben vezető jelentős Miskolci Szimfonikus Zenekaron át az országos hírű kiállításokat rendező Herman Ottó Múzeumig.
A fesztivál és az Operett közötti hagyományos jó kapcsolatokról Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház főigazgatója szólt, aki kiemelte: a koprodukcióban készülő Semmelweis közönségbarát, a musical és az opera határán mozgó, látványos produkciónak készül.
A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter, a fesztivál zárógálájának szólistája a Bartók Pluszhoz fűződő szép emlékeiről, az énekesek számára kitüntetésnek számító gálahangversenyen a közönség elé kerülő népszerű áriák előadásának öröméről beszélt.
Az István, a király zeneszerzője, Szörényi Levente és az előadást menedzselő Rosta Mária a rockopera klasszikussá válásáról szólva úgy vélték: a darab 35 éves töretlen sikere arra példa, hogy a rockzenével is kifejezhető érvényes, komoly és tartalmas mondanivaló.
A sajtótájékoztatón résztvevői hallhatták az Egyesült Államokból Raymond Lustig (Semmelweis), Argetínából Gastón Solniczki (Kékszakállú) és Olaszországból Marco Taralli (A rivális) videóüzeneteit, amelyben az alkotók a Bartók Plusz Operafesztiválon bemutatandó művükről beszéltek.